Wil je gebruik maken van HU mail? Net zoals bij de meeste scholen kun je ook bij de Hogeschool Utrecht gebruik maken van een webmail dienst. Via een centrale portal log je in bij de hogeschool. Vanaf die plek kun je als student en als medewerker bij alle andere digitale diensten en services. Dat zijn er heel wat, zoals MyHU studie informatie, de digitale leeromgeving Canvas, de lesroosters, HU-start voor medewerkers, het Onderwijs en Studenten Informatie Registratie en Inschrijf Systeem OSIRIS, diverse zoeksystemen voor studenten en MyMail. Bijzondere is dat de meeste hogescholen werken met single-sign-on. Dat betekent dat je maar één keer hoeft in te loggen om bij al die diensten te kunnen.
HU-email adres instellen op iPhone/Android
Het gebruik van MyMail bij de Hogeschool Utrecht kan in principe helemaal met een browser. Maar veel medewerkers en studenten vinden het prettiger om daarnaast een app voor de e-mail te gebruiken op hun smartphone. Ook dat is mogelijk. Het instellen van de e-mail op de smartphone is niet ingewikkeld. Dat gebeurt met behulp van de Exchange functionaliteit die de hogeschool gebruikt voor het uitwisselen van gegevens. Als voorbeeld volgt hier een beschrijving voor het instellen van e-mail op een iPhone.
Begin door op de iPhone naar de Instellingen te gaan. Kies Mail, contacten, agenda en selecteer ‘voegaccount toe’. Kies vervolgens Microsoft Exchange. Voer dan je e-mailadres in: [email protected]. Het vakje met ‘Domein’ laat je leeg. Bij de gebruikersnaam voer je nogmaals je e-mailadres in, gevolgd door het wachtwoord. Als je wilt kun je ook nog een beschrijving invullen. Kies daarna ‘Volgende’. In het invulvak met de naam ‘server’ voer je webmail.hogeschoolutrecht.nl in. Kies weer ‘Volgende’. Nu kun je kiezen welke gegevens je op de iPhone wilt ontvangen. Er is keuze uit mail, contacten en agenda. Daarna kun je instellen hoeveel berichten je wilt ontvangen. Dat was de laatste stap. Nu kun je met je iPhone gebruik maken van MyMail van de Hogeschool Utrecht.
Office 365 als e-mailomgeving
De Hogeschool Utrecht is al een aantal jaren bezig om de digitale omgeving te verbeteren. Dat wordt gedaan door het vormgeven van een digitale werkomgeving, een digitale leeromgeving, een digitale onderzoeksomgeving en een customer experience center ter ondersteuning van de studiekeuze. Tenslotte wordt er veel aandacht besteed aan samenwerking in de cloud. Om dat op het gebied van e-mail te faciliteren is de overstap gemaakt naar de emailomgeving van Office 365. Daarmee kunnen studenten agenda’s delen, gedeelde mailboxen gebruiken, eigen distributiekanalen beheren en grote bestanden uitwisselen. Extra prettig is dat Office 365 goed te gebruiken is vanaf de smartphone.